29år idag

Herregud, man börjar bli gammal!! Var det inte alldeles nyssens som jag gick ut gymnasiet? nä det är nog tyvärr så att det är 10 år sedan.

Äldre har jag iaf blivit idag: för skojs skull (min egens) ska jag berätta vad jag fått!
*En ny fin elvisp med tre (3) vispar!!
*2st urtjusiga temuggar från Nittsjö Keramikfabrik.
*Vår kokbok!! (nyaste upplagan)
*Blommor av mamma, svärfamiljen samt min underbara sambo.
*Ljuslykta som nu står ute på bron å lyser så fint med gravljus i.
Till helgen ska jag även få en valfri solcellslampa av Lars. Vill ha en hund med lykta i munnen tror jag.

På posten fick jag ett stort mjukt paket idag, fast jag visste vad det var i, eftersom jag har köpt det själv, på blocket. En mörkblå åkpåse av märket Emmaljunga. Den var inte liten direkt.


En annan present som jag fick förra veckan som inte var av det trevligare slaget var från försäkringskassan! Avslag på ansökan om HP.... jag har överklagat och väntar på beslut, som jag är inställd på kommer vara avslag den med. Det jobbiga är kanske inte att jag får avslag i sig utan känslan av att den dag jag inte KAN jobba mer kanske FK inte godkänner min mödraläkares intyg om sjukskrivning. eftersom FK tror att dom är Gud Allsmäktig nuförtiden!! nä usch, vill inte tänka på det! Vet bara att jag måste försöka spara så mycket pengar jag kan nu medans jag får lön så jag har sen om jag inte får några pengar.... och tills jag får pengar för min föräldraledighet, vilket jag har förstått oxå kan ta tid. vi får hoppas att det går fortare om man har bank-id, för det har jag.

Så här ser jag ut nu;


idag v 24+1

nu blir det godnatt eftersom jag ska åka till Kälarne kl 6 i morron!

Jul....

Jag längtar för första gången på flera år efter jul! Varför vet jag inte riktigt, kanske för att bebis nästan kommer då...  Jag har iaf beställt en vepa, som jag ska brodera till jul... kommer förmodligen få massa tid sen när jag går på Havandeskapspenning, om dom nu beviljar mig, är lite orolig för att dom inte ska göra det, eftersom Försäkringskassan tror att dom är GUD nuförtiden!

Har fått hem så mycket gulliga bebiskläder från tradera nu... ibland blir jag så sugen så jag måste gå till lådan där alla kläder ligger just nu (ja jag ska tvätta dom, men det är ingen brådis än) å bara titta på dom! Har även fixat en åkpåse, för ynka 90kr... är den ful eller inge å ha så var ju inte förlusten den största. Hade egentligen velat ha en som går i samma som vagnen, som är svart och turkos, hade varit coolt med en turkos påse, ... men en mörkblå får duga först! Kanske ska be min lillebrors tjej Carro, som gick Hantverksprogrammet att sy en åt mig, då blir den ju turkos! Skulle vilja ha en skötväska i samma märke som vagnen oxå, men fan dom e ju skitdyra... vagnen är en Crescent M300... den har fått både bra och dålig kritik.. vi får se vad jag tycker sen, bara det inte är för mycket snö i vinter så ska det nog gå bra. Vagnen kan iaf bli både babysitter, resesäng/vagga, ligg och sittvagn, så om det vill sig väl så kommer det ju funka ett tag!

Är alldeles ensam hemma! Lars är i skogen fortfarande, men i morron kommer han hem. då ska han få se hur hela magen rör sig när bebisen sparkar, han har inte sett det än, jag är alldeles fascinerad!

Har frostat av frysen idag, men snacka om drygt! nästa (vilket bör ske inom en snar framtid) ska va självavfrostande, fast det är väl alla nya frysar nuförtiden.  Jag tror att vår kyl/frys som är från första halvan av 90-talet slukar ganska mycket ström.... vilket är oekonomiskt. verkar kunna lösa sig den dag allt är klart med pappas skog... enligt honom själv.  När farmor dog ärvde ju pappa och Anna-Stina allt, A-S ville bara ha skog så det blev så, pappa fick både skog, jordbruksmark och gården. Nu ska A-S sälja sin skog, som är värd mer än pappas del, så där ska han få pengar... för mellanskillnaden, och jag tror, är inte säker men i rena pengar är det iaf runt halva miljonen... så fatta vad pengar farmors arv värt, eller vad man säger! Så en ny kyl/frys lät inte som ett problem. (Hela gården med skog å allt innan delning var taxerad till över 5miljoner)....

nu ska jag ...... vet inte, kolla på tv tror jag! Tjepp

Ansökan om havandeskapspenning

Jag sitter å fyller i ansökningspappren om havandeskapspenningen. Hade väl egentligen tänkt försöka jobba längre än 60 dar innan bf men nu är det frågan om, eftersom jag NU måste ansöka om hel,halv fjärdedels eller trefjärdedels peng. så det är lika bra att ta hel direkt. Får vara ordentlig å lägga undan så mycket jag kan av lönen innan de e dags bara... dvs isf 2 löner till som jag kan ta av. På vissa punkter kan man lämna utförliga upplysningar om varför man ansöker... jag har fått till 1½sida datorskrivet om varför det blir för fysiskt tungt för mig att jobba när det är 60 dagar kvar. Hoppas bara att dom tror på det jag skriver (de e faktiskt helt sant allt som står där) ska iaf skicka in det till veckan, tillsammans med moderskapsintyget samt Helenas version om varför jag inte kan omplaceras. MÅSTE CHEFEN ALLTID FYLLA I PÅ "SIN" BLANKETT?? innan man skickar iväg?

Det är lika bra att dra iväg de där nu, så det hinner rättas till om dom har invändingar mot det på FK, å det lär dom ju säkert ha. Har pratat med både barnmorskan och en av Distriktorna på HC I Kälarne om att jag inte vill fortsätta att jobba natt under min resterande graviditet, och både håller med mig om att det inte är bra för varken mig eller barnet att jobba så. Min mödraläkare skulle iaf skriva ett intyg till chefen där jag antar att hon rekommenderar henne att låta mig slippa jobba natt, det är upp till chefens goda vilja tyckte jag Susanne sa.... Men om jag inte minns fel så sa Helena att enda sättet att "slippa" nätterna är att bli sjukskriven eller att jag får ett intyg av läkaren så jag hoppas det går bra.

Nu tror jag att jag ska kolla på postkodmiljonären... som inte är jag den här veckan heller!

Hösten är fylld med bra tv... hoppas jag.

Nu börjar tvprogrammen igen. Ska bli roligt att ha sina gamla program att kolla på.
På torsdag startar Lyxfällan igen, med Charlie och Mathias... jag blev "typ överlycklig" när jag såg på reklamen att det är dom som tar tillbaka programledarrollerna, med tanke på att Lasse och Elisabeth var helt jävla värdelösa rent ut sagt. så på torsdag kl 21 sitter jag i soffan!!!

På söndag börjar Ensam Mamma Söker igen... egentligen en ganska patetisk serie men ack så underhållande. Ska bli roligt ändå å se vad de e för folk som söker.

Sen får vi hoppas att Änligen Hemma bjuder på en bra säsong, att Arga Snickaren visas och att kanske även Robinson visar sig vara nåt att se.

I annat fall får man stö' sig på Vänner, 2½män, och såna serier. 

i morron är det del 2 av "Den sjuka Vården" med Uppdrag Granskning. Brukar egentligen inte se såna program då jag faktiskt föredrar att inte veta hur det är i vårt samhälle, men förra veckans avsnitt handlade om Lex Maria anmälningar och Svegs Hälsocentral var ganska hård drabbad av det. En läkare sa t.o.m. att flera dödsfall hade kunnat undvikas bara genom att ha kontinuitet bland läkarna! Hoppas man inte blir sjuk säger jag bara. Fast i Bräcke är det ändå "ganska" bra, vi har ju iaf 3 stadiga läkare. Ska bli intressant att se fortsättningen!

Har handlat lite kläder till min bebis på Tradera,. har köpt till båda könen samt unisex. blir det en tjej får man lägga undan det mest tjejiga liksom.

Nu ska jag prova att sätta upp min hissgardin i köket!