övertrött

Jesper var sjukt övertrött igår kväll. Ingenting var bra, å allt är morfars fel.... EFtersom jesper precis hade somnat när dom kom (morfar + fru) och just eftersom han sov så ville jag att vi ändå skulle va lite i närheten av honom så vi satt nere vid tv'n å käkade TEMLA... så vaknade han, efter kanske en halvtimmes sömn. Han gnällde å böka å stöka i stort sett hela tiden, så han fick både tutte å flaska, ny blöja, rapa, pruppade massor MEN ingenting verkade hjälpa eller kunde lugna honom! Vid 21,45 gav jag upp, han hade då somnat på mig, så jag tänkte att det är lika bra att lägga sig.. jo tjena! Så var han vaken igen... tutte igen, massa rapar på tvären. Tillslut skrek han mest bara för att! Och vips strax efter 23 så somnade han halvsittande/liggande mot mig, å jag kunde dessutom lägga honom i sängen utan att han vaknade, redan efter några minuter. Vet inte hur fort vi somnade jag å lars men fort gick det. Kl 6 vaknade jag av att det började spänna i el bobos.. men jesper ville inte vakna förrän kl 7.

Har annars inte gjort så mycket idag. tvättat en maskin med mörk tvätt, fusktvättat sonen.... han har kräks i håret på vänster sida av huvudet (men han vägrade ju ligga still så de gick inge bra) Borde allvarligt dra fram dammsugaren men vill inte riskera att han vaknar (eftersom han sover) så det får va en stund till...


torsdag!

Om vi har tur kommer Lars hem på torsdag. Det lät inte som att det var helt omöjligt skrev han nyss i ett sms till mig!

Natten gick iaf bra, Jesper vaknade vid 2-tiden (strax innan) å då fick han en flarra med 90ml ersättning, det tog ändå över en timme innan han somnade, bredvid mig, halvt om halvt på sidan så jag hade lite jobbigt... dom ska ju ligga på rygg! Fick lyfta honom tillbaka till hans säng å jag antar att han somnade, för det gjorde iaf jag. Runt 7 vaknade han igen, å då fick han både tutte å flaska på slutet... men han somnade inte, när klockan började närma sig 9 klev vi upp, å mesta delen av tiden fick jag antingen bära honom eller låta honom sitta i babyskyddet i sin overall, för att han skulle gilla läget. kl 10,30 ungefär somnade han i stolen å jag kunde då packa klart å leta efter katten... som fortfarande när jag åkte hem till pappa inte hade kommit tillrätta. (Men det har han nu, han satt på bänken på bron å väntade när mamma kom dit, han var rejält hungrig sa hon)

Pappas hund Assa har idag opererat sig pga sina tumörer i juvren. Jag trodde, såäven pappa att hela juverraderna skulle tas bort, men Kajsa, som veterinären heter tog bara bort där det var infekterat så att säga, å det kanske var tur att dom inte tog mer så som hon gnyr! *stackars*
Jesper älskar att åka bil, men det kanske alla bebisar gör, så vi åkte med när Assa skulle hämtas hem, å han sover fortfarande, eller ja jag hör hur han börjar gruffa, så han kanske är på väg att vakna. Men han får gärna sova lite till så jag hinner äta min mat. *pizza från Pilgrimmen i Pilgrimstad* (okej, men inte mer)

får räcka så länge!

lite bilder


Vill oxå va med vid matbordet!


Han såg så rolig ut när jag knäppte den här bilden... eller han såg inte ut så när jag började knäppa!


Besvärligt med jobbig hicka...

18 dagar

Idag vägde han 4180gr, 52cm lång och huvud 37cm.

Började naturligvis att grina på BVC, jag alltså, men det är sånt man får ta, å Annica verkade inte särskilt förvånad, säkert vardagsmat för henne med halvhysteriska mammor. Fick iaf tillåtelse att ge ersättning på kvällarna å natten å så amning på dan. Har man inte mat så det räcker så vad gör man? Ska köpa en flaska med Sempers magdroppar i morron å ge JEsper varje morgon, eftersom han faktiskt på kvällarna ibland har väldigt svårt att slappna av, behöver ju inte va maten heller mer än att det är matbrist! Men det skadar inte att ge dom så då ska jag göra det. Vi åker till pappa i morron efter att vi har vaknat å gjort morgon, tagit reda på soptunnan samt väntat in posten.  Han ska iväg å operera hunden från morgonen, stackars Assa! Hon har ena juverraden full i ärtstora tumörer, så nu ska båda raderna väck. Hon är iofs 8år men den hunden kommer bli svår att ta farväl av eftersom hon och pappa står varandra väldigt nära, plus att hon fortfarande är i så god form å är värsta ÄLGMASKINEN!!

Måste komma ihåg att ta med mig bankdosan, å mina 2 pappersräkningar! Tur i oturen så får jag över 7000kr från jobbet den här månaden... får man så mycket av 4 semesterdagar?? måste ju nästan va nåt mera medräknat. typ överskottstid eller nåt!  När man får första barnbidraget (det kommer i februari) får man då även för januari (-6dagar) ????? Ni mammor som vet kanske kan svara på det! :o)

Bingo Rimér å hans Zytmoierslajfalskdhgaksjgakjfgkadjfgzka eller vad hon nu heter firade jul i grannbyn hemma. Bingos mamma, Agneta tror jag hon heter har stuga i Skylnäs. det är lite häftigt tycker jag. För nåt år sen var Bingo på Pimpeltävling i Värviken (min hemby) men såklart var ju inte jag där.... de var påsken för 4-5 år sen tror jag. *typisssss*

Nu ska jag passa på att hänga en maskin tvätt å starta en till innan lilleman vaknar!

Tradera

Har traderat till mig en mössa och ett par Labanvantar till Jesper nyssens. Budar oxå på en overall i fleece i stl 56 som han iofs bara kan ha en kort stund, men som är mera lagom än den stora han har nu. Han ska ha en i sin storlek har jag bestämt. Förra veckan var hans vita byxor i stl 50 med fot lite för stora, nu är dom nästan på gränsen att dom är för små, ibland är det dumt med fot. Förresten så är åtminstone 2 av hans bodysar i stl 50 oxå på bristningsgränsen, så det är väl bara att tvätta å lägga undan. Nu får det bli 56 ist. Budningen på overallen är klar om några timmar *hoppas hoppas*  

Har bestämt mig för att OM/NÄR det kommer en bebis till ska vi/jag försöka planera till den så den kommer på senvåren eller början av sommaren. Inge kul att fortfarande inte kunna ha vinterjackan med nån ordning. Fast jag har gått ner 12kg sen Jesper kom ut. och prisa gud, det syns mest i ansiktet säger en del, ja det syns naturligtvis på andra ställen oxå, jobbigt att gå ner 12 kg i ansiktet, exakt hur feta hakor hade jag inte isf?? ;)

I morron åker Lars.... har bestämt mig för att vara ensam i morron, å blir det FÖR jobbigt får jag antingen ringa till mamma, eller packa in sonen i bilen å åka hem till pappa lite tidigare. Är ju lite på tv som man kan ha som sällskap iaf på kvällen... tex Familjen Annorlunda. Jag vet inte vem som har mest ångest, jag eller Lars, över att han ska va borta nästan hela veckan. Jesper kommer hinna glömma honom, tur iaf att han kommer hem senast fredag mitt i dan. men hoppas på torsdag eftersom dom är klara kl 16.

Jag har inte vågat bada Jesper än, är det dags?? Hur gör man egentligen? Har en badbalja med stol så det borde ju gå ganska bra, har ingen badtermometer, men man får väl känna sig fram. De där med att bada tillsammans vet jag inte hur det ska gå, jag vill ju ha skållhett vatten, likaså Lars, men man får väl offra sig. MEn å andra sidan så får jag ju inte bada än, ändå både pga såret och avslaget..

Nu blire sonen igen!

hebbede!

Redan två veckor

Idag är min lille Jesper redan 14 dagar gammal, vi kanske är långsammast på byn, men har inte varit ute med vagnen förrän idag, då vi gick på banken för att göra upp! Ja dvs bli mera skuldsatt. Nu har vi iaf bestämt oss för vilken värmepump det blir, det blir en sån här, Nibe Fighter 1225.


Låter mycket mindre, förmodligen ingenting i jämförelse med tröskverket vi har nu. ska bli skönt att slippa göra på sig av rädsla varje gång den går igång. *typ*

Jesper verkade iaf trivas att ligga i vagnen, trots att han inte äger en halsduk, så jag fick göra en provisorisk, samt att hans overall är alldeles för stor, men det var ju ett medvetet val jag gjorde, för att inte behöva köpa två den här vintern. Åkpåsen är oxå rätt stor, men det gör inget, den syns ju inte under överdraget till vagnen. Synd bara att Crescentvagnarna inte har överdrag som går upp en bit på sufletten, ja ni förstår vad jag menar?!

så här ser världens sötaste bebis ut nu (eller i helgen som va, bilderna är inte överförda från kameran än):


full i rivmärken och fortfarande ganska gul, (Men han är betydligt mindre gul nu)

Jag grinar fortfarande alldeles för mycket tycker jag själv, inte för att jag egentligen behöver, jag vet faktiskt inte varför. Tror kanske att jag har fått en liten släng av förlossningsdepp, och därför ser jag verkligen inte fram emot att Lars ska åka till Stockholm nästa vecka. Måndag måste jag vara hemma, för på tisdag morgon ska soptunnan tömmas, sen åker jag raka spåret till pappa några dar så jag får sällskap och även lite hjälp! Kursen är slut på torsdag eftermiddag men av nån anledning ska dom inte åka hem förrän på fredagen ändå.... Sen får han fan inte åka nånstans... utan mig!!! (och Jesper såklart!)

Jag vet att spädbarn framförallt första månaderna bara äter, sover å bajjar, men vad gör man med dom den tiden dom är vakna, kan man sätta honom i babysittern nu? Jag ser att han är intresserad av att titta på saker, så lite med verkar han ju va. Måste stödmata honom med ersättning på ffa kvällarna. Han är bara gnällig när han är blöt eller inte tillräckligt mätt, och på kvällarna är han ofta mera gnisslig än på dan...

SKa man ha dåligt samvete om dom sover "för" många timmar på natten?

ge mig av era tips vad ni gjorde när ni hade spädabarn!

Länge sedan sist....

Men nu är han här vår KOTTE. Det blev en han, och han är alldeles underbar!! Han var 51 cm lång och vägde 3940gram. Nu väger han 300gr mindre, men är på tillbakagång. Han är gul men även detta på tillbakagång och han behöver därför inte sola!

Jag har gråtit floder sedan han föddes, mest i helgen och i förrgår (måndag), igår var det bättre men idag har det varit lite jobbigt igen. Jag vet inte varför men amningen har nog en del betydelse. Just nu ska jag amma honom var tredje timme för gulsotets skull och för hans egen skull såklart. Har inte riktigt mat så han blir nöjd ännu, vi hittar ingen riktigt bra ställning att amma i. och det gör ont i brösten precis hela tiden.
Han hatar skötbordet och vill inte ligga i sin säng. sängproblemet har vi löst genom att låta honom sova i vagnen, som är trängre än sängen, men vi ska försöka få honom att acceptera sin säng... snart!

Nu måste jag gå å mata igen!

Han heter JESPER


Bebis

Trodde nästan att bebis var på väg ut igår, men icke. Bara lite sammandragningar inget annat! Vi kör på att h*n kommer nån dag till veckan istället. Jag säger så pass mycket som att om en vecka, är bebisen garanterat ute och är även några dagar.... hur många säger jag inte!


*lääängtar*