Älgar

Jag tycker att man om man var älg skulle hålla sig i skogen. och inte vara ute å springa på vägarna,. speciellt inte på E-14 i höjd med flygrakan strax bortanför andra infarten till Ånge. Där kommer jag och lars åkandes, bländar av för en bil långt borta på rakan, fortsätter att köra på, när våra bilar får ljuskontakt dvs är väldigt nära ser jag och Lars samtidigt två älgar på vägen, vi skriker båda rakt ut! Jag lyckas köra mellan älgarna, men bilen vi mötte gjorde det inte, Lars vände sig om i samma ögonblick som vi möttes och fick se ett stort snömoln. Älgen var träffad. -VÄND BILEN.. vi måste vända och kolla hur det gick. Saktade in, vände bilen och åkte tillbaka, en jättestor ränna i snön från vägen å ända ner till där skogen började. Lars sprang iväg till den krockade bilen, för att kolla att de levde, å det gjorde dom, om än lite chockade och mörbultade. Han kommer gåendes tillbaka till min bil för att hämta ficklampan och beger sig sedan mot själva olycksplatsen, jag följer med, vi ser ögonen på älgen, en älgko, den ligger ca 5m in i skogen. Efter många om och men så kommer det fram att polisen inte tänkte komma, utan en älgjägare på den jaktmarken där vi var skulle skickas ut för att avliva den stackars älgen. Lars sa då till mannen som körde bilen att han hade med sig sin älgstudsare, eftersom han hade varit å skjutit i helgen, så han kunde, om polisen tillät det, avliva älgen. Mannen ringde upp polisen igen, och lars fick prata med polisen som gav honom klartecken att det bara var att skjuta. Så Lars tog fram studsaren, och begav sig ner i skogen, älgen låg där, försökte hålla sig uppe med hjälp av frambenen. magen och benen var antagligen det som fick ta smällen, så det verkade heltrasigt. Två skott senare så var älgkon avlivad. när vi åkte därifrån gick det inte fort! snittade väl 70km/h högst... Det var tur att vi inte körde fortare än vi gjorde, annars hade det kanske varit vi som krockat å med min lilla seat, och den hade inte tålt en stor älgko... den mötande bilen körde alldeles för fort

Jag är så tacksam att jag lever, det var först i morse som jag fattade hur nära det var!!

Viktväktardag idag   -1.1kg sedan förra gången. Jag hade lagt i parkering till 17,15..... när klockan var 17,15 hade jag inte fått väga mig ännu... det e så segt de där, alldeles för liten lokal och för dåligt med tider för vägning, nu ska alla i östersund gå på måndagar... inte bra.
Tur man går varannan måndag.

Vi har förresten bestämt oss, det blir en trea i bräcke... känns helt underbart. ska höra mig för om jobb där ist för i stan, orka pendla i längden...

över och ut


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jo man är ju inte den lille vilde jägaren för skojs skull hea hea

2008-02-04 @ 21:34:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback